Авиокомпаниите, обслужвани от летище София, могат да вдигнат цената на самолетните билети, след като летището въведе нови такси от януари, според Светослав Станулов, цитиран от вестник „Стандарт“. Вторият вариант е авиопревозвачите да поемат таксита за сметка на рентабилността си.
Причина за въвеждането на нови такси "сигурност" и "шум" е изискването на ЕС а прозрачност на видовете разходи за летищно обслужване.
Размерът на таксите ще стане известен след консултации с авиокомпаниите. Те ще бъдат въведени от Управителния съвет на летището, а не от ГД ГВА (Главна дирекция Гражданска въздухоплавателна администрация), както досега.
В момента такса "пътници" на Летище София е 12 евро за излитащ пътник, 6 евро - за деца до 2 г., а за по-малките не се плаща такса.
Още през лятото някои от летищата в България въведоха такса „секюрити“ заради преминаването на рентгеновият контрол на ръчните багажи и пътниците на входните скенери към летищата. Бургас и Варна например въведоха такса от 1,50 евро, за да покрият разходите си за въвеждане на нова техника.
Такса "шум"се приема трудно от авиопревозвачите, защото по света компании, които превишават шумовите изисквания, се наказват с глоба. Догодина към разходите на Летище София за наземно обслужване ще се прибавят и тези за свето-техническо обслужване при излитане и кацане на авиокомпаниите, които досега бяха в задълженията на РВД.
Самолетните билети могат да поскъпнат и заради изгорелите парниковите газове, които самолетите изхъврлят в атмосферата.
От февруари 2012 г. ще бъде обявен планът за разпределение на безплатните квоти от права за изхвърляне на парникови газове между българските авиокомпании. Тогава превозвачите с по-стари и замърсяващи самолети (изгарящи повече гориво) ще трябва да си купуват права за мръсни емисии. Това също може да оскъпи техните билети.