Всеки град може да открие ново летище.
Опитайте се обаче да затворите две действащи летища и да слеете дейността им в нов транспортен възел чрез само една нощна петчасова операция!
Това е логистичното предизвикателство, пред което Берлин ще се изправи в началото на юни, пише ДПА. На фона на силното вълнение, предизвикано от планираното за 3 юни откриване на новото международно летище "Вили Бранд", берлинските власти ще бъдат поставени под силно напрежение заради дейностите, които трябва да бъдат извършени преди това.
Проблемът е, че сега Берлин има две летища - "Тегел" в центъра на града и "Шьонефелд" в покрайнините, от чиито писти една ще бъде включена в новия авиационен център. "Тегел" и "Шьонефелд" ще продължат да работят до 2 юни, но на 3 юни голяма част от оборудването им ще трябва да осигурява работата на "Вили Бранд". Това означава, че основната вътрешна магистрала на Берлин ще бъде затворена от 22:00 часа на 2 юни до 03:00 часа на 3 юни (20:00 часа до 01:00 часа по Гриниуч), за могат 600 камиона да превозят всичко необходимо до новото летище.
"Планираме тази операция от три години. Достигнахме степен на планиране, обхващаща всеки самолет, всяка отделна папка", посочва говорителят на летищните власти Ралф Кункел. Вероятно това ще бъде най-голямата пренасяне, "което Берлин някога е виждал", допълва говорителят.
Проучванията на летищните власти са показали, че за първи път в историята някой град се опитва да слее дейността на две летища чрез само една нощна операция.
За лаиците проблемът е, поне на пръв поглед, объркващ. В крайна сметка, не е ли най-лесно нещата да бъдат пренесени между две летища като просто ... се натоварят на самолети? Не, подчертава Кункел. Транспортирането на тежко оборудване чрез самолет е немислимо, тъй като в много случаи наземният транспорт е най-евтиният вариант. Освен това половината от тестовете на едно летище са свързани с достъпността му за наземни превозни средства.
За известно време са обмисляни всякакви странни идеи. Очите на Кункел заблестяват, когато разказва за плана някои от преносимите стълбища на "Тегел" да бъдат транспортирани с хеликоптери. В крайна сметка било решено, че транспортът с камиони е най-икономичният.
Но дори транспортът с камиони не е безпроблемен. Освен необходимостта основни транспортни артерии да бъдат затворени за часове, трябва да се осигури също така, че цялото тежко оборудване може да бъде разглобено части, чийто размер е подходящ за преминаване през различните тунели и теснини в транспортната система на града.
И проблемите едва започват.
След като оборудването достигне новото летище, предстои разопаковане и сглобяване. В същото време многобройни търговци ще нареждат магазините си на "Вили Бранд" и усърдно ще подреждат по рафтовете всякакви стоки - от бижута до скариди, докато персоналът подготвя за работа всичко необходимо - от бюра за продажба на билети до компютърни системи.
Служителите, натоварени с планирането, са реалисти, отбелязва Кункел. Все нещо ще се обърка. Целта е да бъде избегнат "ефектът на доминото", при който поредица малки неща се превръщат е един огромен проблем.