Въвеждане на летищна такса "сигурност" предвиждат промени в Закона за гражданското въздухоплаване, приети на първо четене от парламента днес. Таксата е свързана с всички разходи по сигурността, които досега бяха елемент от такса "кацане", такса "пътници, започващи пътуване от летището" и такса "паркинг". Тя ще се изчислява въз основа на броя на заминаващи пътници, в т. ч. трансферни, и на теглото на въздухоплавателното средство.
Светотехническото обслужване се включва като елемент от такса "кацане". Досега разходите за светотехническите системи са били елемент от таксата за аеронавигационно обслужване на въздухоплавателните средства в зоната на летищата, събирана от държавното предприятие "Ръководство на въздушното движение", като след преминаването на светотехническото обслужване към летищата, авиокомпаниите ще започнат да плащат реалната стойност на ползваната услуга, посочва в доклада си парламентарната транспортна комисия.
С промените се въвеждат изискванията на европейска директива за общите принципи за определяне на летищните такси на летищата в Европейския съюз, отворени за търговски трафик, чийто годишен трафик е над 5 милиона превозени пътници, както и за летището с най-голям брой пътнически превози във всяка държава - член на Европейския съюз.
Директивата предвижда задължителна консултация между летищата и авиокомпаниите, преди да се въведе каквото и да било изменение в размера на таксите. В нея е посочено изискване всяка държава - член на Европейския съюз, да определи независим национален надзорен орган, който ще посредничи при спорове между летищния оператор и ползвателите на летищата. Законопроектът определя за такъв орган главната дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация".