Кризата с вулканичната пепел беше тест за прилагането на законодателството
Добре е човек да познава правата си, но още по-добре е да има възможност да ги прилага. Това трябва да се отнася за всички пътници, независимо с коя авиокомпания летят и от коя държава започва пътуването им. Такъв е изводът от доклада "Правата на пътниците във въздушния транспорт – последици от кризата с вулканичната пепел", който мрежата от Европейски потребителски центрове (ECC-Net) публикува днес, 28 октомври 2011 година.
По време на кризата с вулканичната пепел през 2010 година пътниците във въздушния транспорт се сблъскват с редица проблеми, свързани с повреден багаж, възстановяване на летищни и други такси, отмяна на съществуващите и извършване на нови резервации, закъснения и отказан достъп на борда на самолетите.
Много от засегнатите потребители се обръщат към авиокомпаниите, разочаровани и недоволни от начина, по който се решават проблемите в създалата се ситуация. Възникват редица въпроси, свързани с правната рамка, особено по отношение на т.нар. "извънредни обстоятелства" и започват дискусии по Регламент 261/2004 (за обезщетяване и помощ на пътниците при отказан достъп на борда и отмяна или голямо закъснение на полети). ECC-Net има уникалната възможност да разгледа тези въпроси от позицията на потребителите и използва този доклад, за да анализира ситуацията и да оцени работата, извършена от националните власти по време на кризата.
През 2010 г. ECC-Net обработва 71 292 случая, от които 44000 са жалби.
Докладът показва, че:
• 33% от всички оплаквания са в областта на транспорта, като 57% от тях са свързани с правата на пътниците във въздушния транспорт.
• В 31% от разгледаните случаи се е стигнало до разрешаване на спора чрез посредничеството на ECC-Net между потребителите и авиокомпаниите.
• В успешните случаи потребителите са получили компенсация от 509 евро средно, което показва колко е важно ефективното прилагане на правата на пътниците във въздушния транспорт и в останалите случаи, когато не е постигнато доброволно споразумение.
• През 2010 година случаите, разгледани от ECC-Net и свързани с правата на пътниците във въздушния транспорт, са с 59% повече от 2009 година, което е впечатляващ ръст, предвид факта, че общият брой на жалбите се е увеличил с 27%.
• ECC-Net вижда ясна тенденция за увеличаване от година на година в броя на жалбите, свързани с правата на пътниците във въздушния транспорт.
• Има нужда от повече органи за алтернативно разрешаване на потребителски спорове (ADR). Правата на пътниците трябва да се защитават активно и от националните органи в областта на въздушния транспорт (в България – Гражданската въздухоплавателна администрация) или от Европейската процедура за съдебни искове с малък материален интерес. Несъответствията при прилагането на законодателството увреждат конкуренцията на вътрешния пазар, защото някои авиокомпании изпълняват изискванията, а други - не.
Докладът показва също и необходимост от по-висока информираност сред пътниците във въздушния транспорт. В момента те като цяло не познават правата си, в резултат на което имат силна нужда от помощ и съдействие. В тази връзка отговорност носят и въздушните превозвачи.