THExperts
Какви са глобалните тенденции и нагласите на бизнес туристите по отношение на резервациите? Отговор на този въпрос дава проучване, изготвено по поръчка на Amadeus и озаглавено „Професионалният любител-пътешественик”. В проучването са участвали 30 експерти и ръководители на големи компании, както и 2719 професионалисти в областта на туризма в цял свят.
Според авторите е напълно обяснима тенденцията към увеличаване на онлайн-резервациите. В световен мащаб делът им нараства с около 5-7% годишно. Една от причините е, че засега интернет-каналът е единственият, който работи 365 дни в годината и 24 часа в денонощието. Освен това интернет предоставя на пътешествениците по-широк достъп до информация, до професионални и достоверни източници, социални мрежи и пр.
В момент, когато намаляват както корпоративните, така и личните бюджети за пътувания, това е стимул за хората да извлекат практическа полза от тези познания. В същото време служителите на компании, на които редовно се налага да пътуват, понякога знаят повече, отколкото турагентите за определени дестинации, техните особености, цените в хотелите и ресторантите и пр. В някои случаи тяхната осведоменост достига до крайност и клиентите се стремят към пълна независимост, използвайки само онлайн възможностите и отказвайки се от посредниците, или пък имат завишени изисквания за персонално обслужване.
На въпроса в каква степен корпоративните пътешественици в близките години ще се нуждаят от съветите на професионалистите, една четвърт от анкетираните отговарят „значително по-малко”, половината – „по-малко”, 11% - „малко по-малко”, а други 14% не очакват каквато и да било промяна.
Представителите на деловите кръгове смятат, че онлайн резервациите са бъдещето на професионалните агенции за делови туризъм и техните клиенти, а не ябълка на раздора. И днес вече има туроператори, които предлагат по-сложни решения – например авторизация на пътуванията, разработване на корпоративна политика за компаниите по отношение на пътуванията и пр.
Очакванията са, че големите корторативни клиенти ще се нуждаят от експертната помощ на професионалистите значително по-често от малките, които все повече ще се ограничават с търсене на самолетни билети.
В същото време мнозина участници в проучването посочват, че за голям брой клиенти личното общуване продължава да е важна част от процеса и от това дали хотелиерите ще успеят да създадат атмосфера на доверие, ще зависи изборът на гостите им.