28 Март 2024

Вие сте тук

Василка Панковска: Екипът е в основата на нашия успех

24.06.2011

Vasilka Pankovska, marketing director Alma TourДвадесетгодишнината е важна дата за всяка компания. По стечение на обстоятелствата в България много фирми празнуват 20-ия си рожден ден през последните 1-2 години, но не са много онези, които могат да се похвалят с големи постижения.

В туристическия бранш има не малко 20-годишни ветерани и дори фактът, че са оцелели напук на всички трудности и проблеми през годините, вече е достатъчен. Още по-впечатляващо е, когато освен че са оцелявали, са се и развивали, за да разширят своята дейност до десетки офиси в страната и чужбина и стотици хиляди обслужани туристи. Точно както е станало с Алма Тур. Затова в навечерието на юбилея попитахме Василка Панковска, едно от лицата, с които се символизира Алма Тур, как оценява постигнатото и с какви чувства посреща годишнината.

 

„В организационен и емоционален план съм доволна, че сме една динамична във времето фирма, която е с устойчиво възходящо развитие. Удовлетворена съм, тъй като успяхме дори в годините на дълбока криза не само да запазим служителите, но и да назначим нови, като подобрим качеството на обслужването и да разширим някои дейности, например такива като далечни дестинации, специални ВИП пътувания и обиколки“, казва Василка Панковска. В същото време на пазар „България“ компанията запазва профила си на професионален туроператор, който поддържа масови направления за туризъм чрез организиране на чартърни полети и почивки. Заедно с това поддържа пътувания до съседни и популярни дестинации като Турция и Гърция, в която предлага гръцките острови и Крит, както и Хърватия - все дестинации, за които има както дълги чартърни вериги, така и еднократни полети по време на празници. Тази година около 3 март органицирахме полети до Хърватия, Малта, Дубай. Това са познати програми, но националният празник вече повод за повече пътувания, което е нова тенденция, допълва Василка Панковска.

На въпроса как се развива компанията в условията на икономическа криза отговаря, че въпреки трудностите се опитват да

Разширяват своята дейност

като туроператор, който запазва своя дял в предлагането на организирани пакети на база чартърни полети и същевременно разширява предлагането на хотелски резервации за индивидуални туристи. Като пример посочва Гърция, където Алма Тур от доста време предлагат Северна Гърция и Халкидики, но от август тази година започват по-смело да предлагат пътувания до гръцките острови, за които имат интересни програми с посещение на два острова в рамките на една обиколка“. Обръщаме се и към една позабравена дестинация като остров Крит, която Алма Тур е предлагала от 2000 година, и за която сега се възстановяват отново чартърните полети, които ще продължат до ноември“, посочва Василка Панковска, изразявайки надеждата, че тази дестинация ще замести временно Тунис и ще бъде нейна успешна алтернатива.

Запитана за така наречените

Програми 55 плюс

и техните особености отговаря, че предлагат няколко дестинации – Кипър, Испания, Турция и Крит. „Тяхна особеност е, че избираме икономичен клас хотели за хора от третата възраст извън пика на сезона, но при добри климатични условия. Хората от третата възраст навсякъде в Европа са един важен сегмент, това са активни хора, които имат време и средства, така че могат да си позволят да пътуват, но искат по-различен тип почивка. Това не е традиционната почивка, която познаваме, защото предлагаме минимум две екскурзии по време на престоя, при това в почти всички дестинации с екскурзовод на български език. Програмите 55 плюс станаха много популярни, но онова, което успяхме да направим, е че при някои от тях дори не правим ограничения за възраст, когато има интерес и от хора на по-млада възраст. С две думи, адаптираме предлагането към търсенето към хората“, пояснява маркетинг директорът на Алма Тур.

И тъй като входящият туризъм е много силен за компанията, няма как да не попитаме как се развива той през последните две години.


„По отношение на входящия туризъм дори в период на криза

Не отбелязахме спад в броя на посрещнатите туристи.

Разбира се, в кризата ефективността беше малко по-слаба в сравнение с 2007 / 2008г., тъй като се предлагаха по-ниски цени, отстъпки за ранни записвания, оферти с намаление в последната минута и пр“, посочва Василка Панковска. По думите й като цяло компанията не само поддържа пазарите, на които традиционно работи, но дори ги разшири, добавяйки Холандия, Португалия, Словения, Прибалтика и Финландия. „За това ни помага фактът, че имаме собствени офиси в чужбина. На база на тези офиси имаме и приемащ, и изходящ туризъм.

Използваме ги и когато планираме маршрути за изходящ туризъм , например като програмата „Бели нощи“ до Санкт Петербург с възможност за комбиниране с Москва или мини круиз до Хелзинки и Стокхолм. С други думи, тези офиси освен че се занимават с изходящ туризъм, приемат и туристи от България. И макар че тези групи не са много на брой, те внасят разнообразие в предлагането“, разказва Василка Панковска.

team alma tour

На въпроса дали са били засегнати от кризата отговаря, че

Кризата не засегна особено „Алма Тур“

Пояснява, че една от причините е в това, че марката „Алма Тур“ вече беше наложена и добре разпознаваема. „Марката е много важна за нас, затова отдавна заложихме на инициативи за нейното утвърждаване – реклама, ПР, добри практики по отношение на корпоративната социална отговорност и др. И макар че за социална отговорност се говори много пред последните няколко години, ние имаме инициативи в тази насока в години, когато за това изобщо не ставаше дума в държавата“, казва тя.

По думите й, годините потвърдиха правилността на стратегията – по време на кризата марката работеше за „Алма Тур“ и колкото и да бе голям отливът, много хора останаха верни на туроператора.

Тя посочва, че през последните години се развиха и дъщерните ни дружества – „Алма Тур кар“ за транспортни услуги в България и чужбина, „Алма Тур флай“ – от три години имаме търговски лизинг на два самолета Airbus 320 за дълъг период от време. „Използваме тези самолети за нашите полети в чужбина и за задграничните ни офиси. Те изпълняват полети, както към България по отношение на входящия туризъм, така и като аутгоинг програми до Египет, Кипър, Малта, Мадейра, Дубай, Индия, Тайланд и пр.“, пояснява Василка Панковска.

На въпроса за

 

Хората в „Алма Тур“

отговаря, че в компанията работят общо над 700 служители в офисите в страната и чужбина. Към тях се прибавя и персоналът на двата хотела – Атлас на Златни пясъци и Тамплиер в Банско, допълва тя.

По думите й, мнозина работят във фирмата още от създаването й. В компанията има и служители, които някога са започнали като стажанти, а днес вече са ръководители на отдели. Има и други, които са заминали в чужбина и са се издигнали в иерархията до най-високи ръководни позиции. Има и такива, които са тръгнали по собствен път, започнали са собствен бизнес и днес са партньори на „Алма Тур“. И с всички тях се гордеем, подчертава Василка Панковска.

 team alma tour2

Туроператор или хотелиер? А защо не и двете?

Но докато мнозина хотелиери започват с несвойствената им и непозната туроператорска дейност, „Алма Тур“ достига естествено до хотелиерството чрез основната си туроператорска работа.

„За нас хотелиерството е много отговорна, но и градивна задача. Имаме голяма полза от това, че като туроператор знаем и какви са изискванията на клиента. Знаеш от какво не бива да се пести – това са неща, които при изграждането на един хотел инвеститорът често оставя на заден план: модерни кухни с нискотемпературни камери и съответното оборудване, собствено перално стопанство, климатизация и вентилация, добър асансьор... „, разказва Василка Панковска и продължава.

„Не направихме компромис с инвестицията и имаме изключително висока удовлетвореност. Например хотел Атлас получи наградите на ITS и в Holiday check поддържаме много висок рейтинг в категорията за най-добър ваканционен четиризвезден хотел. Причината до голяма степен е в това, че представите ни за изискванията на гостите са реалистични и се стремим максимално да ги удовлетворим. Голяма част от клиентите са по наши туроператорски договори“.

 

Време за социална отговорност

Въпреки че за корпоративна социална отговорност се заговори през последните две-три години, Алма Тур развива такава дейност още от 2003 г. Всичко започва почти случайно с една идея на собственика на компанията Любомир Панковски за декориране на новия тогава хотел „Атлас“. Вместо репродукции той решава да окачи в стаите детски рисунки на стъкло. За да бъде безопасно, използват специално поръчано закалено стъкло и внесени за тази цел в България за пръв път безвредни бои. Намират частно училище, което харесва идеята, и възпитаниците му рисуват буквално всяко междучасие, разказва Василка Панковска. Резултатът са няколкостотин ефектни картини, които украсяват стаите и общите помещения в хотела. За да се отблагодарят на децата, ги канят да прекарат традиционното им „Синьо училище“ в хотела. Ръководството на училището обаче решава да дари почивката на деца от дома в с.Гурково. Тогава от „Алма Тур“ правят жеста да приемат и едните, и другите. Оттогава вече девета година децата от дома в Гурково идват за ваканция в хотел „Атлас“, разказва Василка Панковска.

Зелените площи пред хотела са украсени със скулптури, които са купени при други благотворителни инициативи. Внасят нови уреди, спортни съоръжения, така че да се разнообрази почивката на туристите. Резултатът е, че има гости, които остават по 60 дни в хотела, идват всяко лято, а някои дори си поръчват в коя стая да отседнат.

Повод за още една гордост е и създадената наскоро компания „Алма Junior“. Всъщност, освен името „туроператорът“ „Алма Junior“ няма нищо общо с „Алма Тур“, но пък взаимстването му съвсем не е интелектуална кражба. Василка Панковска разказва, че от Търговско-банковата гимназия в София се свързали с тях с молбата да използват името „Алма Junior“ за учебен проект, в рамките на който е създадена симулативна туроператорска фирма с това име.

Фирмата е съвсем като истинска – има си собствен сайт, каталог и действа като истински туроператор, само че в учебна среда. Преди да стане всичко това факт, от „Алма Тур“ са консултирали младите си колеги и са ги насочвали в тяхната дейност, така че в крайна сметка освен името тук е използвано и ноу-хауто на компанията ни, пояснява Василка Панковска. Тя изразява своята гордост, че проектът на младите туроператори е бил представен в Ню Йорк, където е спечелил награди. А това е и своеобразно признание за „Алма Тур“.

 

Трудностите

 

Кризата не засегна много основната ни туроператорска дейност. През 2008 г. кризата засегна основно инвестиционните проекти, които бяха стартирал и които според първоначалните ни планове трябваше да бъдат завършени въпреки кризата. Така че основната трудност е, че плановете, които бяха започнати при много по-благоприятна финансова среда, се наложи да се финализират в съвсем други условия, пояснява Василка Панковска.

 

Бъдещето

Въпреки постигнатото през тези 20 години, винаги има какво да се подобри в качествено отношение и да се постигне по-висока ефективност, а от това да се възползват всички в компанията, казва тя

Сред близките й планове е да възобнови традицията на обучение на персонала, както и инсентив програмите за служителите.

В областта на технологичното обновление последната сериозна инвестиция в компанията е разработването на собствен софтуер. Той ще замени съществуващия, който до известна степен е остарял. На новата система, която е цялостна за управление на бизнеса в България и в чужбина, залагаме големи надежди да изкарат Алма Тур крачка напред пред останалите ни конкуренти.

По повод 20-та годишнина ще бъде орнганизиран празник, който ще е общ за служителите, партньорите и клиентите. „Екипът е в основата на нашия успех, затова държим всички да присъстват на тържеството“, пояснява Василка Панковска. Честването ще е в хотел „Тамплиер“ в Банско през септември, но въпреки че дотогава има още много време, тя разкрива, че ще има специална музикална изненада за служителите и партньоирите на компанията.

 

 

 

 

 

THExperts бюлетин

Информирайте се за последни новини!

CAPTCHA
Този въпрос удостоверява, че сте реален потребител.
Subscribe to THExperts бюлетин feed