THExperts
Публична тайна е фактът, че корпоративните клиенти усилиха контрола върху средствата за поощрителни пътувания за служителите си, дилърите и партньорите. Но колко от тях използват за определяне на рентабилността на изразходваните средства коефициента ROI (Return-On-Investment) и ROO (Return on Objectives)?
Отговор на този въпрос се опитват да дадат авторите на поредного проучване на Международната фондация на дружеството на ръководителите на инсентив и туристически пътувания (SITE International Foundation). По отношение на инсентив- програмите показателят ROI се използва за изчисляване на търговската възвращаемонт на инвестициите за организиране на пътуванията. Показателят ROO от своя страна позволява да се измери възвращаемостта на проведеното събитие с оглед на поставените задачи.
В проучването са участвали компании-доставчици на инсентив услуги (86% от респондентите), както и компании, които ги поръчват (14%). Наи-голям брой отговори са получени от САЩ, Великобритания и Канада. Проучването показва, че най-голям е процентът инсентив програми, които са предназначени за дилърските мрежи на клиенти. Едва 2% ги организират за поощряване на клиентите.
Повечето участници в проучването посочват, че при оценката на програмите клиентите обръщат най-голямо внимание върху количествените бизнес показатели – обем продажби, приходи, пазарен дял. Заедно с това качествените показатели – изпълнение на ангажиментите, лоялност, доверие – вече нямат решаващо значение. Почти от 80% от участниците в анкетата отговарят, че все повече се търсят програми, в които е най-лесно определянето на коефициентите ROI и ROO.
Над 70% от анкетираните са убедени, че същата тенденция ще продължи и през следващите 3-5 години. Според повечето респонденти доставчиците и поръчителите на инсентив пътувания трябва да се споразумеят за общ алгоритъм за изчисляване на възвращаемостта на пътуването.
Повечето анкетирани твърдят, че клиентите изчисляват показателите ROI и ROO едва за половината от всички програми. Когато целта на инсентив-пътуването е постигната, те рядко анализират доколко са били оправдани бюджетните разходи.
Мнозина участници в анкетата са на мнение, че положителният ефект от инсентив събитието се усилва с течение на времето. Почти половината са убедени, че това е нов показател, който трябва да бъде анализиран.
Според бившия президент на Международния фонд Роже Тондьор в инсентив отрасъла се набелязват сериозни промени, свързани с промяната в приоритетите на организаторите и по-висок дял на количествените показатели. Според него е необходима система за разчет на ефективността на предлаганите програми. Само ако им бъдат предоставени разчети, клиентите ще могат да ги вземат под внимание при маркетинговото планиране за постигане на деловите резултати.