20 Апр. 2024

Вие сте тук

Българинът намали консумацията на безалкохолни

27.07.2012

        Акцентът е върху бутилирани води

С около 10 млн литра по-малко безалкохолни напитки са изпити в България през първите шест месеца на годината съгласно анализ на Асоциация на производителите на безалкохолни напитки в България (АПБНБ). Според експертите от асоциацията спадът е минимален и е едва 1% в сравнение със същия период на миналата година.


Ръст на продажби на бутилираните води

Според асоциацията има ръст в потреблението на бутилирани води, който е най-висок при трапезните:

  • 1% ръст в потреблението на натурална минерална вода,

  • 4% при трапезната вода

  • 1% при газираната вода,

По-високите продажби се дължат предимно на стоплия пазар. С потреблението на бутирилани води и на негазирани напитки са свързани в най-голяма степен позитивните очаквания на брашна като прогнозите са за 648 млн. литра бутилирани води и около 160 млн. литра от втората категория напитки, реализирани на пазара в края на годината.

4% спад в консумацията на газирани напитки

Българският потребител е намалил с 4% консумацията на газирани напитки в периода март-юни 2011 г. и с 3% по-малко в първите шест месеца на годината, сочат данни на асоциацията. Темпът на спад в сравнение с предходни периоди обаче е по-нисък. С изключение на групата “лимон лайм” във всички други групи газирани напитки се отчита отрицателен ръст. Продължава спадът в потреблението на напитките от групата “нискокалорични”, следвано от групите “тоник и битери” и “други неплодови”.

Кризата продължава да се отразява най-много на студения пазар, което е основната причина продажбите да са под нивата им от 2011 г.

 

 

Пием с 2% по-малко негазираните напитки

При негазираните напитки е отчетен спад от 2% за второ тримесечие и за полугодието като цяло, като само при разтворимите прахообразни напитки се отчита ръст от 4%. В групата на “тихи с ниско плодово съдържание” напитки спадът е с 3%, а на сиропите за домашно приготвяне - 6%. Тази група напитки продължава да бъде с най-малък пазарен дял от всички групи и категории напитки.

Потреблението в групата на негазираните напитки може да приключи годината с ръст от 3% и обем около160 млн.литра.

Продажбите на сокове и нектари – с най-голям спад

Най-засегнато от неблагоприятните икономически тенденции продължава да бъде потреблението на натурални плодови сокове и нектари. Консумацията продължава да намалява като данните сочат спад от 4% за тримесечието и 5% от началото на годината в сравнение с нивата от същия период на предходната година. Около 13 млн. литра натурални сокове и нектари се реализирани на пазара, което е с 1.5 млн. литра по-малко от полугодието на 2011 год. В тази група най-засегнати от кризата продължават да бъдат 100% плодовите сокове.

Потреблението на студени чайове нараства

Потреблението на студени чайове, при която се отчитаха значителни темпове на растеж в последните две години, продължават колебанията на лек ръст и лек спад, посочват от асоциацията. Очакванията в края на годината са потреблението да достигне нива малко над от 27 млн. литра и да приключи с ръст от 1%.

 

Интересът към енергийните напитки намалява

 

С 2% е намаляло потреблението на напитки от групата “енергийни и спортни” за първата половина на 2012 год., но се очаква в края й да се постигне минимален ръст от 1%. Разнообразието в тази категория напитки продължава да се увеличава поради по-големия внос, а цените запазват нивата си.

Прогнозите

Около 1500 млн. литра безалкохолни напитки се очаква да бъдат изпити през 2012 г. Това количество е близко до миналогодишното или с лек спад, прогнозират от асоциацията. Това означава потреблението на глава от населението да остане около 200 литра.

 

Категории: 

THExperts бюлетин

Информирайте се за последни новини!

CAPTCHA
Този въпрос удостоверява, че сте реален потребител.
Subscribe to THExperts бюлетин feed