Официалните данни не отговарят на истината,смятат от АБТТА
Има сериозно разминаване между резултатите, които официално се представят на обществеността, и реалните данни за туристическия сектор. Това заявиха представители на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА) пред журналисти.
Според тях спадът на туристи от ЕС за първите осем месеца на годината е 15,5%, а общият спад в сектора е 5,7%.
За последните пет години делът на европейските туристи е намалял с една трета и в момента възлиза едва на половината всички туристи, пристигащи в България, посочи председателят на УС на организацията Байко Байков. По думите му намалението от ключовите европейски пазари - Германия, Великобритания, Скандинавия, е постоянна тенденция през последните години. Това са пазарите, които осигуряват устойчивост на туристическия бизнес у нас, защото са предвидими и изместването на фокуса от тези пазари е изключително тревожно, коментира той.
Спадът на германските туристи в България е 10,4 на сто, на румънските - 17,8%, от Великобритания има спад от 24,4%, Дания - 36,8%, Швеция - 36,9%, Холандия - 20,9%, показват данните на АБТТА.
При другите пазари от сектора отчитат запазване на броя на туристите от Русия, спад от Украйна с 10%, ръст от 29% от израелския пазар, както и ръст от Турция - близо 30%.
Според АБТТА липсва реална рекламна кампания извън страната. За първите седем месеца на 2014 г. за медийна реклама - вестници, радио и телевизия, са изразходени 49 хил. лв., което според тях е "изключително неглижиране на бизнеса". България не съществува в електронната среда, защото сме заделили 0 лева за реклама в интернет, коментира Байко Байков. Външната реклама, насочена към крайни клиенти, е 196 000 лева.
Всичко това обяснява спада на посещения на туристи, на фона на ръста им в съседните Турция, Гърция и Македония. Байков даде пример с Македония, където се отделят около 70 до 100 000 евро за медийна реклама към крайни клиенти за Балканския пазар.
Сред проблемите в държавното управление на туризма от асоциацията откроиха некомпетентност на управленските решения, непрозрачност в диалога с неправителствените организации и безотговорност по отношение на реалното състояние на туристическия бизнес.