Американските авиокомпании Американ еърлайнс (American Airlines), Делта (Delta) и Юнайтед (United) обвиняват три компании от Залива - Етихад (Etihad), Катар еъруейз (Qatar Airways) и Емирейтс (Emirates) в нелоялна конкуренция, съобщи в електронното си издание в. "Фигаро".
От десет години бившият президент и главен изпълнителен директор на Ер Франс-Ка Ел Ем (Air France-KLM) Жан-Сирил Спинета също обвинява държавните авиокомпании на страните от Залива, че се финансират неправомерно от единствения им собственик - правителствата.
Трите най-големи авиокомпании в САЩ наскоро приключиха разследване, продължило година и половина, за да бъде определена точната сума на субсидиите. Според това разследване с натрупване през последните десет години трите авиокомпании от Залива са получили 42,3 милиарда долара.
"Това е най-големият в историята случай на нелоялна конкуренция", уверява една от компаниите, поръчали разследването. В случая сумите са по-големи, отколкото в битката между Еърбъс (Airbus) и Боинг (Boeing).
Първенството държи Етихад, националната авиокомпания на Обединените арабски емирства (ОАЕ), с държавно финансиране от 18 милиарда долара между 2004 и 2014 година.
Следват Катар еъруейз (17,5 милиарда долара) и Емирейтс (6,8 милиарда долара).
Според проучването тези субсидии са под различни форми: безлихвени заеми, авансови плащания от акционерите, безплатни доставки. По изчисления на разследващите, които се основават на публични документи, предоставени от трети страни (Сингапур, Ирландия, Великобритания), от 17,5 милиарда долара, получени от Катар еъруейз, 6,8 милиарда долара са неизплатени лихви по заеми и невъзстановени авансови плащания.
Одиторски компании, получили достъп до сметките, твърдят, че катарският авиопревозвач няма да бъде жизнеспособен без тези субсидии. "Въпреки инжектираните милиарди, Катар еъруейз продължава да губи пари, осемнайсет години след създаването си", уверяват американските ръководители.
Положението на Етихад, националната авиокомпания на ОАЕ, било още по-лошо. Натрупаните й загуби били достигнали 4 милиарда долара за десет години, при положение, че в нея бяха инжектирани 6,2 милиарда долара собствени средства. Етихад била получила и 4,6 милиарда долара кредити, които не трябва да погасява, се казва в публикацията. Освен това правителството финансирало придобиване на самолети на стойност 4,6 милиарда долара и открило кредитна линия от 3,5 милиарда долара. Етихад никога не е печелила пари, отбелязва "Фигаро", но през 2014 година е декларирала печалби от 62 милиона евро.
Емирейтс, която е най-могъщата авиокомпания от трите, единствена публикува резултати от дванайсет години. Тя обаче е намерила начин да компенсира загубите си от застраховки за покритие на разликата в цената на керосина, прехвърляйки на правителството договори за 2,3 милиарда долара.
Държавите са финансирали и летищните инсталации, за да не се налага авиокомпаниите да плащат обичайните летищни такси.
Европа е засегната и от "засмукването" на пътници на далечни разстояния, които все по-често се прекачват в Дубай, Абу Даби или Доха, изтъква "Фигаро". Така например по данни на Луфтханза (Lufthansa), от 2005 до 2013 година германският авиопревозвач е загубил 32 процента от пазарния си дял на летище Франкфурт по маршрути от Европа до Индия и Югоизточна Азия. В същото време делът на транзитните летища в Залива е нараснал с 340 процента.