Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти, АБТТА, иска оставката на Министъра на туризма Николина Ангелкова, съобщиха от браншовата организация.
Причината е „отсъствие на адекватна реакция от страна на ръководеното от министър Николина Ангелкова“, липса на професионални компетенции и административен капацитет за справяне със задълбочаващите се проблеми на българския туризъм“.
Според организацията налице е „безотговорно отношение спрямо реалното състояние в сектора и невъзможността да бъде осъществен ефективен диалог с висшата държавна туристическа администрация“.
Сред изброените аргументи са:
Липса на стратегия и визия за Националната туристическа реклама, хаотичен туристически маркетинг, неадекватно електронно присъствие на България на международната туристическа сцена, липса на маркетингови активности в мобилни формати и в социални платформи;
Несъобразени със съвременните пазарни реалности Закон за туризма и свързана поднормативна уредба, които възпрепят икономическата инициатива в отрасъл с водещо значение за националната икономика и създаващи предпоставки за разстройство на конкуренцията на национално и Европейско ниво;
Катастрофално положение с националния туристически портал на България www.bulgariatravel.org , без активности от началото на 2015 г.;
Подпомагане на рекламните кампании на чуждестранни туроператори с държавни средства, липса на прозрачност в процедурата и критериите за избор на получателите на държавната помощ, нарушаване на свободната конкуренция чрез поставяне на чуждестранни икономически субекти в по-благоприятно положение спрямо българските туроператори;
Систематично манипулиране на общественото мнение относно истинското състояние на входящия туризъм в България с погрешни данни за броя на чуждестранните туристи, надвишаващи значително реалния брой;
Неосъществени и компроментирани държавни инициативи:
- Недопустимо забавяне на въвеждането на автоматизирана Единна система за туристическа информация ЕСТИ - ключов инструмент в борбата със
сивата икономика, защита интересите на коректно работещия бизнес и гарантиране сигурността на потребителите на туристически услуги ;
- Липса на туристически представителства на България в основните емитиращи и перспективни туристически пазари, обявени като една от основните цели на новото министерство;
- Неприемливо забавяне в учредяването на туристическите региони, компрометираща концепцията за туристическо райониране и възпрепятстваща регионалната туристическа политика и туристически маркетинг;
- Нереализирано звено за маркетингови проучвания, оценка и анализ в структурата на новосъздаденото ведомство, задължителен инструмент в дейностите по планиране, разпределение и мониторинг на средствата за националната туристическа реклама;
Според организацията всяко продължаващо неглижиране на изброените проблеми би имало неблагоприятни последствия не само върху българския туризъм, но и върху българската икономика като цяло. Същевременно АБТТА изразява екпертна готовност за участие в тяхното решаване и призовава към консолидиране на усилията на всички нива, между всички с добронамерен интерес за постигане на устойчиво и конкурентно туристическо развитие.