19 Апр. 2024

Вие сте тук

Swissport с две жалби за нелоялна конкуренция пред КЗК

16.01.2013

Две жалби за нелоялна конкуренция е подала в  в Комисията за защита на конкуренцията /КЗК/  Swissport International /"Суиспорт Интернешънъл"/, наземен оператор на Летище София. Изпратено е и писмо до Европейската комисия, в което се посочва, че съществуващите практики на Летище София подкопават конкуренцията и по този начин създават неустойчива бизнес среда.

 

Това съобщи днес пред журналисти Фернанд Щауфер, изпълнителен директор на "Суиспорт България" АД. Според него  един от конкурентите й на българския пазар - "Голдеър хендлинг" АД /Goldair Handling/ не отговаря на критерия за финансова стабилност, изискван от Гражданска авиация и от Закона за защита на конкуренцията, за издаване на лиценз за наземен оператор. Дружеството освен това предлагало неоправдано ниски цени, много под себестойността на услугата, с което представлявало нелоялна конкуренция.


Летище София обслужва 3,5 млн. пътници годишно, а броят на наземните оператори значително надхвърля европейските стандарти, смятат от компанията. В момента то се обслужва от три оператора - собствен наземен оператор на Летище София, с най-голям пазарен дял, "Голдеър хендлинг" АД, която стартира дейността си от 2010 г., и Суиспорт, с дял от около 30 на сто в момента.  Има и четвърти оператор, който е получил лиценз, но все още не оперира на летището.  За сравнение, във Франкфурт, чието летище обслужва поток от 55 млн. пътници годишно, наземните оператори са само два, отбелязаха от компанията.

Швейцарският оператор работи у нас от 2007 г. и обслужва 120 полета с основни клиенти Луфтханза, Аустриан еър и водещата нискотарифна авиокомпания в Централна и Източна Европа - Wizz Air.  Инвестиции на "Суиспорт България" само за оборудване са за 5 млн. евро. Операторът  твърди, че през последните няколко години различни икономически фактори са довели до спиране на полетите на много от авиокомпаниите до София и свиване на пазара на наземните  оператори.

 

Според Фернанд Щауфер ограничената инфраструктура на терминала на Летище София от своя страна не позволява оптималната работа на опериращите компании.


Терминал 2 например е построен и пригоден за работа само на два наземни оператора - има две багажни ленти и две багажни помещения, което често води до забавяне на багажите и дори на цели полети, посочи изпълнителният директор на "Суиспорт България" АД. Действащите наземни оператори на практика са четири, като всеки от тях има собствено оборудване. Това според ръководителите на Суиспорт крие сериозен риск за сигурността на пътниците и безопасността на  служителите на компаниите. Освен това увеличават се рисковете от забавяне на багажа, хаос в разпределянето му и забавяне на полетите. Всичко това може да доведе до нарушаване на изискванията за сигурност.


 Суиспорт е имал разговор с Министерство на транспорта с молба държавата да се намеси и при установени нарушения да влезе в ролята си на регулатор и отнеме лиценза на несъответстващите играчи.

 

От швейцарската компания виждат три стъпки за решаване на проблема от страна на Министерството на транспорта и на Главна дирекция "Въздухоплавателна администрация".


На първо място е да се уверят, че всички наземни оператори отговарят на изискването за лиценз с покриване на финансовите критерии. На второ място те настояват да се осигури ясно разграничение в дейностите на Летище София за управление на летищната инфраструктура и администрацията спрямо дейностите му като наземен оператор, като се обърне специално внимание на това дали тези дейности са отделени като юридическо лице, каквито са изискванията за страните членки на ЕС. На трето място, Суиспорт настоява да се прецизират броя на компаниите, предоставящи наземни услуги на Летище София, чрез прозрачен процес, одобрен от ЕК.

 

Ако това не стане, от компанията не изключват да се оттеглят от българския пазар.

 

THExperts бюлетин

Информирайте се за последни новини!

CAPTCHA
Този въпрос удостоверява, че сте реален потребител.
Subscribe to THExperts бюлетин feed