29 Март 2024

Вие сте тук

Пица "Маргарита" на 125 години

08.06.2014

Пицата "Маргарита" празнува своя 125-и рожден ден, съобщиха от Конфедерацията на дребните и средни италиански фермери (Колдирети).


"Актът за раждане" е писмо с подписа на шефа на трапезното обслужване на италианското кралско семейство Камило Гали. С него той кани през юни 1899 година готвача Рафаеле Еспозито от пицарията "Бранди" в Неапол да се яви в лятната кралска резиденция, двореца "Каподимонте", за да приготви някои от прочутите си пици за кралица Маргарита Савойска.


Неаполитанският майстор надминава себе си и измисля нова пица, която подобаващо кръщава на Нейно величество - пица "Маргерита"(както е правилно да се нарича), останала и до днес кралица на кулинарните специалитети от този вид.


Съставките на покритието върху тестената основа са съвсем достъпни - домат, прясно сирене "моцарела" и босилек. Те не са случайно подбрани и освен вкусовия, постигат и "политически" ефект, съчетавайки цветовете на италианското национално знаме - червено, бяло и зелено.


Според проучване на Колдирети, 39% от италианците смятат пицата за кулинарен символ на Италия. Тя е най-употребяваната в света италианска дума, следвана от капучино, спагети и еспресо, гласи изследване на Дружеството за италиански език и литература "Данте Алигиери".


"Маргерита" е смятана за типична неаполитанска пица, но не и за най-старата. За първи път в Италия пицата е спомената в документ от 997 година, написан на народния латински диалект. Рецептата със сигурност не е съдържала тогава домат, тъй като неговата родина Америка е щяла да бъде открита пет века по-късно.


Американците днес са най-големите консуматори с 13 килограма пица годишно на всеки жител на САЩ. Италианците ги следват със 7,6 килограма.
Бизнесът с пица в Съединените щати върти годишен оборот от 40 милиарда долара. В Италия оборотът възлиза на 10 милиарда евро годишно, а в сектора са ангажирани 50 000 пицарии с 250 000 души персонал.


Икономическата криза е засегнала и този сектор, като 25% от италианците въобще са се отказали да посещават пицариите, а 40% са намалили тези посещения. Само един от петима италианци не са се лишили от консумацията на пица извън домашна обстановка, докато 1% дори са увеличили посещенията си в пицариите.


По-големият проблем е, че онова, което им се сервира, не съдържа вече италиански съставки. На всеки три сервирани пици, две съдържат продукти, докарани от близки и далечни страни. Моцарелата е приготвена от млечни сурогати от Източна Европа, доматите са китайски или американски, зехтинът е туниски или испански, а брашното е френско, немско или украинско, сочи проучването на Колдирети.Глобализацията глътна и италианската пица.

 

Категории: 

THExperts бюлетин

Информирайте се за последни новини!

CAPTCHA
Този въпрос удостоверява, че сте реален потребител.
Subscribe to THExperts бюлетин feed