16 Апр. 2024

Вие сте тук

От какво се страхуват хотелиерите в България

26.10.2010

Екатерина Геловска

 

Преди години се чудех защо “големите” – STR Hospiitality, PFK Hospitality Research, Deloitte и пр. компании, които се нагърбват с проучване на туристическите пазари практически навсякъде по света, очевидно избягват балканския регион и в частност България. В наивността си се опитах да се свържа с тях и да предизвикам техния интерес. Беше ми чудно и някак си обидно да има данни за  RevPar и ADR на остров Тимбукту и да няма за центъра на Балканите.

Представителите им бяха дипломатични и коректни, но твърди да в намерението си да продължат да бягат като дявол от тамян от България. Формулировки “засега не проявяваме интерес към региона” и “нашите приоритети са насочени към други региони” не особено завоалирано подсказваха, че интерес няма и едва ли ще има. Дори тогава, когато българският туризъм бележеше всяка година двуцифрени ръстове, дори когато бумът в изграждането на хотели би трябвало да предизвика вниманието на професионалните анализатори към един толкова бързо развиващ се пазар, нямаше никакъв интерес. Нямаше дори сянка от любопитство. В същото време се правеха сериозни проучвания не само за туристическите пазари в Полша, Чехия и  Унгария, но и прогнози за развитието на хотелиерството в Русия, Украйна и др. държави от постсъветското пространство.

В неофициален разговор на една от световните туристически борси ми беше казано в прав текст, че докато не бъдат създадени твърди правила на играта, докато бизнесът не започне да се развива прозрачно, ще си останем в периферията на Европа, далеч от интереса на сериозните компании.

С разума си напълно разбирах доводите и аргументите, въпреки че емоциите крещяха друго. Все си мислех, че все пак сме недооценени и че заслужаваме по- сериозен аналитичен поглед.

Оттогава минаха няколко години. И както в приказката за неволята, като няма кой друг, започнахме сами да си правим проучвания. Не толкова обхватни, не толкова задълбочени, не толкова подробни и не толкова прецизни. Но все пак даващи основа за проследяване на тенденции и правене на заключения.

И тук разбрах, че са били прави Големите, отказвайки да стъпват в България. Защото у нас, за да направиш проучване, трябва да извършиш чудеса от храброст. След като преминах след няколко проучвания – на конферентния пазар през 2009 и 2010 г., на СПА туризма и пр., установих, че е по-лесно да се пребориш с двуглава ламя, отколкото с български хотелиер.

Последното /дано наистина е последното, а не само най-скорошното!/ разочарование е проучването, което  THExperts направи за специалното издание на ХОРЕМАГ – Events-2010. Ако в проучването, направено през 2009 г., бяха изпратени анкети на около стотина хотела, от които отговориха малко над 30, тази година разпратихме анкети на 350 хотела! И получихме същия брой отговори. Въпреки че анонимността на участниците бе гарантирана с твърдата ни дума, официалната декларация и законите на нашата държава.  А въпросите не съдържаха нищо, което представлява търговска тайна или би могло по какъвто и да било начин да накърни интереса на  хотелиерите.

И тъй като допитването бе извършено чрез имейли и бе дублирано с телефонни обаждания на рецепиенти извън София /или лична среща с мениджъри на софийски хотели/, имахме възможност да разберем защо хотелиерите не искат да отговорят на въпросите ни. Най-честият и непонятен отговор беше “Не проявяваме интерес към проучването”. Може би си мислеха, че ще им отнеме повече от 5 минути от ценното време да отговорят на въпросите от анкетата. Може би ни подозираха в измама или пък очакваха, че ще им поискаме някакви пари... А може би просто са равнодушни, не ги е грижа за бизнеса и не биха си помръднали и малкия пръст, за да го променят.

Всъщност онова, което искахме, бе да направим моментна снимка на пазара на конферентни и инсентив прояви в България. Искахме да дадем чрез хотелиерите представа за тяхното усещане за бизнеса в момента, както и прогнозите им за развитието в бъдеще. И всичко това да подплатим с подобни интервюта с клиентите – онези, които взимат решения или организират подобни прояви и подкрепят бизнеса ви. За да ви бъде по-лесно и на вас да планирате и прогнозирате.

И ако догодина ви потърсим, не казвайте отново “Не проявяваме интерес”, просто защото не е във ваш интерес.

 

THExperts бюлетин

Информирайте се за последни новини!

CAPTCHA
Този въпрос удостоверява, че сте реален потребител.
Subscribe to THExperts бюлетин feed