28 Март 2024

Вие сте тук

Как да ангажираме персонала с обучения

19.10.2010

Керълайн Купър

 

За човек, който обучава персонала, няма нищо по-дразнещо от това да види отегчени лица пред себе си и да знае, че след приключването на обучението хората ще излязат и ще се върнат към всекидневната си работа, все едно че нищо не се е случило и действайки, все едно не са чули и научили нищо. Как можем да накараме персонала в хотела да е по-ангажиран с обучението?

Планиране

Преди да започне обучението, направете план. Убедете се, че форматът му отговаря на целите, които искате да постигнете /имате такива, нали?/. Полезно е да говорите за тях по начин, който предполага действие. “Разбиране на важността на новата политика за сигурност” не означава нищо. Какво искате служителите да започнат да правят по различен начин в резултат на обучението?

Убедете се, че в обучението ще участват само тези, които имат нужда от него и онези, които ще имат възможност да приложат наученото на практика. Кой би искал да си губи времето, за да слуша неща, които вече върши, които нямат нищо общо с тяхната работа или обиждат тяхната интелигентност?

Изберете внимателно човека, който ще проведе обучението. Понякога най-висококвалифицираният не е човекът, който умее най-добре да комуникира. Всеки от нас може да си спомни лектори и колежи, които са го отегчили до смърт. Можете ли да намерите някого от екипа си, който може да дефинира основните послания и да ги направи разбираеми за аудиторията?

Когато организирате обучение, съобразете се със служебните ангажименти и лични обстоятелства на хората, които ще участват в него. И ги планирайте предварително. Наскоро ми се случи да обучавам персонала в малък хотел, където някои от участниците дойдоха след 9-часова смяна и едва държаха очите си отворени. Друг служител, който работеше почасово – студент – имаше практика в училище и трябваше да дойде направо от там, след което да се прибере вкъщи и да проверява тетрадки. Наскоро пък в обучението участваше момиче, което беше планирало да празнува рождения си ден с приятели, но предишния ден шефът я изненадал, че ще трябва да се обучава и ако не дойде, ще я уволни. Не е най-добрия начин да ангажираш служителите си с обучение.

Убедете се, че служителите знаят защо ще бъдат обучавани. Това означава да разберат дали то ще направи работата им по-лесна, по-бърза или по-интересна, ще им даде ли предимство при кандидатстване за по-висока позиция или пък повече независимост? Не пренебрегвайта бизнес ползите, но помогнете на хората да разберат защо обучението е важно и да ги накарате да вложат в него поне малко ентусиазъм.

Формат

Всяко обучение се нуждае от определен формат. Запознайте всички със структурата на онова, което ще говорите, кажете им го, а после го повторете. Хората обикновено запомнят онова, което чуват първо или последно, затова направете мощно начало и завършете с онова, което искате най-добре да запомнят. Ако обучението е по комплексен предмет, най-добре започнете с онова, което е познато и после преминете към по-сложни идеи. Не искате да загубите вниманието на слушателите през първите пет минути, нали?

Бъдете разнообразни. Направете нещо различно от това, което хората очакват, за да направите обучението разнообразно и запомнящо се. Проведете обучението навън, внесете малко актьорско майсторство /чудесно е за усъвършенстване на междуличностните комуникации, използвайте музика, поканете външен лектор, дайте им упражнения, които ще повишат тяхната конкурентност /но по един забавен начин/ и пр.

Направете ги съпричастни

Няма нищо по-лошо от това да четете лекции. Постарайте се да въвлечете максимално хората в обучението. Отначало разтопете леда, за да се почувстват спокойно, но също така разберете какво искат да получат от курса. Питайте ги за тяхното мнение, карайте ги да правят упражнения на групи или индивидуално. Добавете енергични действия и мозъчни атаки, за да не бъде обучението монотонно. Хората мразят да играят да играят роли, направете го по-малко стресиращо, като ги разбиете на малки групи. Включете в обучението не само разума, но и емоциите им, като ги накарате да си представят определени ситуации. Използвайте различни случки, за да илюстрирате темите, за които говорите.

Какво още?

Не искате хората да си тръгнат след обучението, задавайки си въпроса “За какво беше цялото това нещо?” Накарайте ги да разберат какво искате да се случи като резултат от обучението. Започнете, като проверите дали достатъчно добре са разбрали основните точки, след което ги попитайте какви са собствените им идеи и как ще използват наученото в практиката. Опитайте се да направите всеки съпричастен. Научете ги да записват и да измерват резултатите. В крайна сметка искаме обучението да доведе до конкретни резултати, а не всичко да си върви по старому.

 

THExperts бюлетин

Информирайте се за последни новини!

CAPTCHA
Този въпрос удостоверява, че сте реален потребител.
Subscribe to THExperts бюлетин feed