19 Апр. 2024

Вие сте тук

Българският туризъм не е само по Черноморието и ски-курортите, смята министърът за един ден Енчо Енчев

29.03.2011

 

Ученикът бе информиран от БАИ за размера на инвестициите през януари 2011

 

  Инвестициите в България са се увеличили от 57.3 млн. евро през януари 2010 до 103.8 млн. евро през януари 2011. Това е ръст с 81%, информира Българската агенция за инвестиции, която изпрати данните на министъра на икономиката, енергетиката и туризма за един ден Енчо Енчев от Велико Търново. Той зае поста на своя „колега” Трайчо Трайков в рамките на инициативата „Мениджър за един ден”. 252 фирми от 47 държави са инвестирали в страната през този период - основно от Германия, Австрия и Кипър. Вложенията са основно от секторите енергетика и телекомуникации, се посочва още в информацията.

Петима ученици от различни градове на страната се запознаха с работата на МИЕТ по време на десетото издание на инициативата. Министерството покани Енчо Енчев, Десислава Величкова от Вършец, Кристина Иванова от Козлодуй, Деян Димитров от Пловдив и Петър Петров от Горна Оряховица. На среща с министър Трайков те се интересуваха от това как работи администрацията, какъв е механизмът за взимане на решения в министерството и как, преди да се вземе дадено решение, се проверява дали то би било в интерес на максимално широк кръг от хора.

„В едно министерство за всичко е отговорен министърът, няма значение кой е предложил дадено решение. Затова всяко нещо преминава през всички заинтересовани дирекции, те дават своите становища по предложението, накрая то отива при ресорния заместник министър, който го представя на министъра. Това прави нещата доста бавни понякога”, обясни министър Трайков на гимназистите. Той цитира думи на британския премиер Дейвид Камерън, според когото „ролята на политиците е по един блестящ и убедителен начин да представят решения, които администрацията им е казала, че са възможни”. „За съжаление тук понякога администрацията първо чака да види какво ще каже министърът, вместо да проявява инициативност”, каза министър Трайков пред младите хора. „Затова се опитваме да работим на проектен принцип винаги, когато е възможно. При този начин на работа винаги е ясно всеки каква функция има в проекта, какво и кога се очаква от него”, заключи Трайков.

България е известна с Черноморието си, но какво знаят туристите за хилядите ни културни паметници, за Родопите, за други места във вътрешността на страната? – така министърът за един ден Енчо Енчев обобщи визията си за развитието на туризма. Според неговия „колега” Петър Петров от икономическата гимназия в Горна Оряховица проблем е и неподходящата инфраструктура. „Ето, при нас има запазен античен римски град – Никополис ад Иструм, но няма път до него, как туристите могат да го видят?”, обобщи проблема той.

Министър Трайков запозна младите хора с приетия от правителството национален план за развитие на културния туризъм, който включва описание на 400 обекта в страната, заедно с това какво трябва да се направи за всеки от тях и възможните източници за финансиране.

„По-добре е да изградим нова мощност в Козлодуй, вместо да строим АЕЦ Белене” – така смята Кристина Иванова от Козлодуй, според която евентуалното затваряне на сега работещите блокове в атомната ни централа съвсем ще обезлюди района, чиято икономика се крепи основно на ядрената енергетика.

„Длъжни сме много разумно да използваме ресурсите си. В Козлодуй рано или късно ще има нова ядрена мощност, а ние вече сме започнали работа по удължаване на живота на 5 и 6 блок в атомната централа, каза в отговор министър Трайков.

Свитото вътрешно потребление и проблемите, които то предизвиква в икономиката също бяха тема на разговора. Министър Трайков цитира данни, според които през миналата година износът на страната се е увеличил с повече от 33%, а ръстът на БВП е минимален – 0.2%. „Тоест, произвели сме същото количество стоки и услуги, изнесли сме с 33% повече, което означава, че вътрешното ни потребление е свито, а това забавя оборотите в икономиката”, обясни министър Трайков

Младите хора дискутираха с него и възможностите на България да привлече инвестиции на японски компании, които са спрели работа след опустошителното земетресение там.

Повече от 1000 ученици заемат днес различни управленски постове в 250 институции и компании в рамките на инициативата „Мениджър за един ден”, която се провежда за десети пореден път през тази година. От началото на инициативата в България през 2001 година в нея са се включили над 6000 ученици. Целта е да се даде възможност на ученици и студенти да се срещнат и обменят знания с представители на държавните институции и мениджъри на водещи компании, казват организаторите от „Джуниър Ачийвмънт”.

 

 

Категории: 

THExperts бюлетин

Информирайте се за последни новини!

CAPTCHA
Този въпрос удостоверява, че сте реален потребител.
Subscribe to THExperts бюлетин feed